Rekruttering – Altid! Men hvordan?

Gode råd er dyre når man står med sin sidste frivillige i foreningen, som har fået nyt job i en anden by. 
Det kræver at der skal findes ikke en, men flere engagerede frivillige og at man kan indsætte dem i klubaftener, undervisning, administration, planlægning og alt det andet som det at drive klubaften kræver.

Allerførst: at rekruttere kræver en investering. Men ved at gå strategisk til værks, kan indsatsen blive minimal og måske endda en del af alt det “vi jo bare gør” ude i foreningslivet. Står du som i ovenstående tilfælde og skal starte helt forfra er det selvfølgelig noget helt andet end hvis du blot gerne vil se nogle nye ansigter i foreningen. Men begge dele er nødvendige investeringer som kræves for at holde flow og liv i foreningen. Og arbejdsindsatsen er det samme. og absolut værd at investere.

Og alle kan trænge til nye ansigter. Ligesom alle kan pludselig blive ramt af at foreningsliv, arbejdsliv og familieliv ikke kan gå i op i en højere enhed som det plejede at gøre. Og det kan ske i hobetal ud af det blå.

Så det bedste råd jeg har, når der bliver spurgt: Hvornår skal man begynde at rekruttere? Så er svaret “altid!” For så fylder det mindst og du har større chance for at lykkedes med det. Det betyder ikke at man ikke kan gøre særlige indsatser. Men som grundregel skal man altid være klar til at inddrage, fortælle om den gode lokalforening I har, og hvad I kan tilbyde nye ansigter i foreningen:  Sammenhold, erfaring, gode oplevelser og masser af kreativitet, leg og teknologi. Og inviterer til det.

Hvilke særlige ting kan man så gøre?

Vi har samlet en masse materiale og miniartikler om emnet her:

Rekruttering af frivillige

 

 

5 gode råd derudover!

  1. Opstartsmøde
    Annoncerer vidt og bredt i lokalgrupper, på foreningsportaler og andre gode og relevante steder, at her er I – igen! Kom og leg med!
  2. Netværk
    En t-shirt til den rigtige sommerfest kan skabe gode samtaler og mulige ambassadører der lige kender den eller de frivillige som I står og mangler lige nu. Eller en besked til kollegaer og venner på LinkedIn. Eller, eller, eller. Find t-shirts, caps mm. her med logo
  3. SoMe
    Det er ikke et spørgsmål om hvor mange du kender. Men hvor mange som kender dig. Gå online med jeres lokalafdeling en gang om måneden fx. og se hvad der sker i lokalområdet: personer, foreninger, virksomheder. Og så følge, like, eller kommentere på deres opslag. Når de ser det, og det gør de, så går de den modsatte vej, for at finde ud af hvem I er og hvad I laver. Og pludselig er det noget lettere at komme i dialog og få folk til at dele de opslag i laver om åbent hus og lignende. Find forslag til opslag og videoer her
  4. Åbent hus
    Lav en række dage hen over sæsonen, hvor I har officielt åbent. Her kan man komme ind og se hvad I og piraterne laver, og man kan uforpligtende få en snak med en frivillig. Husk at afsætte den frivillige som ressource. Det værste man kan snakke med er en presset frivillig, som jo også skulle vise ungerne noget og få gæster til at føle at de stresser folk. Find bannere her
  5. Lokalarrangementer
    Har skolen et halloweenarrangement eller er der open by night i byen? Havnefestival eller loppemarked? Lav en stand og vis flaget. Og mål ikke successen på om I ved det ene event fik alt det I skulle bruge. Men husk på at det sjældent er første gang nogen støder på noget nyt at man handler på det. Ofte skal vi møde noget tre gange,  før vi er sikre på at vi tør tage kontakt. Og folk er forskellige. Nogen skal sove på det. Andre melder sig til med det samme. Måske skal I bare gentage eventet eller kombinere det med noget mere SoMe så folk bliver mindet om, hvor godt et tilbud I står med?